top of page

His Years as a Teacher

שנותיו כמורה                1934-1986

"As a teacher, Sterenshuss concentrated on imparting the elements and basic principles of the medium: representation of the three-dimensional, propotions and movement in the human body. His teaching seems to have largely implemented the approach to teaching that he had known during his years of study in Paul Niclausse's studio (where he worked during his last year at the Academy), reflecting his desire to impart to his students basic concepts about the medium and an ability to work with the materials, with which each student would find his own path. Buky Schwartz, who studied at the youth class at the "Studio" between 1947-48 and returned to Sterenshuss' class at The Avni Institute in 1956-58 testified that Sterenshuss did not involve his students in his own sculpting and that his way of teaching and its purpose have not changed during the two periods. He remembered that Sterenshuss was very decisive about the "good and bad" of sculpting, and yet he was an encouraging teacher, who listened to his students and tried to advance each according to one's tendencies. Apart from teaching, Sterenshuss gave lectures to students of the Sculpting department about Plastic Anatomy, Proportion Theory and The History of Sculpting".

From the  the book "Moshe Sterenshuss: Volumes and Lines," by Irith Hadar and published by the Tel-Aviv Museum, 2001.

 

"For many Israeli artists and many more who intended to become artists, the name Moshe Sterenshus brings up the memory of their studies, since he has taught over half a century many students what sculpture is and encouraged each of them to follow their own path. It is doubtful whether his students, of all periods, acknowledged their teacher's work".

From the prologue to the book "Moshe Sterenshuss: Volumes and Lines," by Irith Hadar and published by the Tel-Aviv Museum, 2001.

 

"A wonderful teacher", says Benny Efrat of Moshe Sterenshuss. "We learned from him what are the criteria for judging", notes Buky Schwartz. "He allowed me the freedom and legitimacy", remembers Menashe Kadishman, "to seek new shapes that didn't pertain to the archaic sculpture that was so common in Israel, and to reference the international sculpture of the early 20th century, like the sculpture of Archipenko or Gonzalez". "He gave us priorities and serious attitude to sculpture", says Bianca Eshel Gershuni. Indeed, Sterenshuss has a long and distinguished list of students in both the "Studio" (1936-51), the Avni Institute (1953-85) and from teaching at Haifa University (1964-74).

From the preface to the book "Moshe Sterenshuss: Volumes and Lines," by Irith Hadar and published by the Tel-Aviv Museum, 2001.

שטרנשוס ורות צרפתי ב"סטודיה"  "Sterenshuss and Ruth Zarfati at "Studia

"כמורה התרכז שטרנשוס בהקניית יסודות המדיום ועקרונותיו הבסיסיים: ייצוג של תלת-מימד, פרופורציות ותנועה בגוף האדם. דומה שבמידה רבה יישם שטרנשוס בהוראתו את תפיסת ההוראה שהכיר בשנת לימודיו בסדנה של הפסל בעל המעמד והמוניטין פול ניקלוס, (בה עבד בשנתו האחרונה באקדמיה), מבחינת הרצון להקנות לתלמידיו מושגי יסוד של מהות המדיום ויכולת עבודה בחומר, שבאמצעותם היה כל תלמיד אמור למצוא את דרכו. בוקי שוורץ-שלמד ב"סטודיה" בשנים 1947-48 בכיתת הנוער ושב ולמד אצל שטרנשוס במכון אבני בשנים 1956-58- העיד ששטרנשוס לא עירב את תלמידיו בעשייה הפיסולית שלו-עצמו, ושאופן ההוראה ומטרותיה לא השתנו בשתי תקופות הלימוד. הוא זכר ששטרנשוס דיבר בנחרצות רבה על "הטוב והלא טוב" בפיסול- ועם זאת היה מורה מעודד, שהקשיב לתלמידיו וניסה לקדם איש-איש לפי נטיותיו. פרט להוראה בעשייה הרצה שטרנשוס לתלמידי מגמת הפיסול על האנטומיה הפלסטית, תורת הפרופורציות ופרקים בתולדות הפיסול."

מתוך הפרק "מודלים ודיוקנאות" בספר "משה שטרנשוס: נפחים וקווים" שכתבה אירית הדר, הוצאת מוזיאון תל-אביב, 2001.

 

"לרבים מהאמנים הישראלים ולרבים יותר שהתכוונו להיות אמנים, מעלה השם משה שטרנשוס את זכרה של תקופת לימודיהם, שכן במשך כיובל שנים לימד שטרנשוס תלמידים רבים פיסול מהו ועודדם לפנות איש-איש לדרכו. ספק אם תלמידיו, בכל התקופות, הכירו את יצירתו של מורם משיעוריו". 

מתוך פרק המבוא לספר "משה שטרנשוס: נפחים וקווים" שכתבה אירית הדר, הוצאת מוזיאון תל-אביב, 2001.

 

"מורה נפלא", אומר בני אפרת על משה שטרנשוס. "למדנו ממנו אמות-מידה לשיפוט", מציין בוקי שוורץ. "קיבלתי ממנו חופש ולגיטימציה", זוכר מנשה קדישמן, "לחפש צורות חדשות שלא יצאו מהפיסול הארכאי שהיה שגור אז בארץ, אלא מתוך התייחסות לפיסול הבינלאומי של ראשית המאה ה-20, כמו הפיסול של ארכיפנקו או גונזלס. איש נעים וחם שידע ללטף ולאהוב", "הוא העניק לנו סדרי עדיפויות ויחס רציני לפיסול", מסכמת ביאנקה אשל-גרשוני. אכן, יש לשטרנשוס רשימה ארוכה ומכובדת של תלמידים הן מתקופת "הסטודיה" (1936-51) , הן מתקופת מכון אבני (1953-85) והן משנות הוראתו באוניברסיטת חיפה (1964-1974).

מתוך פתח דבר לספר "משה שטרנשוס:נפחים וקווים" שכתבה אירית הדר, הוצאת מוזיאון תל-אביב, 2001.

 

 

 

 

bottom of page